sekali tgk mcm xde kaitan teksi ngan rim tayar nih. semua kereta pon ada rim. tak semestinya teksi je kan?
utk org yg xtau apa2 pasal kenderaan mcm aku ni, lawatan ke puspakom hari selasa lepas betol2 membantu golongan orang kurang upaya, ehh...ilmu.. mcm aku ni
walaupun lawatan tu tiba2 je aku disuruh pegi, alhamdulillah ilmu baru dpt belajar. mcm skolah2 plak kena p buat lawatan. haha lawatan ni puspakom buat utk terangkan pd pihak kementerian prosedur2 pemeriksaan kereta kat puspakom, terutama yg berkaitan pemeriksaan kenderaan bg tujuan sewa beli kereta.. haa gitu skemanya hahaha
ok berbalik pd teksi dan rim. pegawai puspakom u ckp, utk teksi, akan ada 1 test tambahan, berbeza dgn kenderaan biasa or lori2. iaitu, test utk meter teksi. macamana test? dorang golek2kan tayar teksi atas platform, then tgk bacaan meter tu sama ada selari dgn piawaian yg ditetapkan ke idak.
so, dikatakan kalo seseorang pemandu teksi menukar rim tayar teksinya, maka penukaran rim tersebut akan mengakibatkan pusingan tayar menjadi lari, i.e cepat, lalu mempercepatkan jugak meter teksi tu gerak.. sepatutnya dorang bleh diambil tindakan sbb benda tu salah. katanye lah..
pastu, dorang tunjuk jugak cara2 utk test cermin gelap (tinted) tu. dikatakan pemilik kedai kete selalu claim yg tint tu menepati piawaian JPJ. mmg betul, kalo buat test kat filamen je, mmg la pass. tp masalahnya, bila JPJ buat test tgh jln, yg dia ukur adalah filamen tint dan juga cermin. maka formulanya adalah cermin kereta + filamen = piawaian JPJ 70/50 tu. bukan filamen semata2 k.. cthnya kete peugeot 308, kadar kegelapan cerminnya je dah 60, so kalo tambah tint lagi, konpem failed bhai..
so, moralnya, jgn naik teksi yg rim tayarnya ditukar dan xpayah nak tinted sangat lah kete tu. tinted, boleh mmg boleh, cuma kena ikut piawaian JPJ lah eh hehe
sekian :)
0 comments:
Post a Comment