Thursday, January 17, 2013

tips pengurusan kewangan cara aku

Posted by nikct at 1/17/2013 11:07:00 AM

disclaimer : aku bukan pakar perunding kewangan. saje je nak share. kot2 ada yg nak sort out kaedah menguruskan kewangan, ini salah 1 option yg uols ada.

aku penjawat awam yg tak berapa nak tinggi pangkatnya. gaji bulanan aku bawah 3k.

kaedahnya :

1. tolak siap2 hutang dan apa2 komitmen. cthnya kete, rumah, insuran dsb
2. kira perbelanjaan harian, iaitu : makan, minyak kereta, tol etc
3. bila gaji masuk, keluarkan amaun utk byr hutang piutang, plus perbelanjaan utk seminggu je
4. dinasihatkan mengasingkan akaun claim perjalanan dgn gaji. supaya bila gaji habis baru pegi cari kad atm akaun claim. hehe

so mcm aku, setakat ini :

1. hutang kereta rm405, insuran rm200, plus sedikit saguhati utk chek n wan
2. perbelanjaan harian masa keje rm10, minyak kete rm70 seminggu dan tol xde. alhamdulillah dpt keje dekat putrajaya. boleh menabung sikit. so aku keluarkan rm150 utk belanja 1 minggu
3. so bila gaji masuk, aku keluarkan rm405, plus saguhati chek n wan, plus rm150 utk belanja. yg ni kena disiplin. kena pandai2 belanja dlm tempoh seminggu. genap seminggu lepas gaji kua baru p dera (org kelantan maksudkan draw) duit kat atm. sebelum masuk gaji bulan depan, kalo ada lebih baru leh belanja extra2. hehe

dan setiap hujung bulan alhamdulillah ada extra. kadang bole cecah 1k extra tu. bila kita disiplinkan penggunaan duit, insyaallah ada rezeki lebih nti. nak xnak kena disiplin sbb org mcm aku takleh ada duit lebih dlm purse, nescaya boleh habis dan2 tu jugak, selagi ada duit lebih dlm purse.

so, selamat mencuba ;)

0 comments:

Post a Comment

 

when the sailor is away Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea