Tuesday, September 18, 2012

nama

Posted by nikct at 9/18/2012 11:12:00 AM
aku dinamakan Nik Siti Norazlini. ada kisah disebalik penamaan aku. hahaha masing-masing ada cerita kan. bila anak dah lahir, mak bapak pening2 nak bg nama yg terbaik utk anak. sebab, ustaz don kata "nama adalah segala-galanya". sama la macam Izz dilahirkan haritu, masa dalam perut plan nama lain, bila keluar lain, bila nak daftar lain. hahaha sebab banyak sangat pilihan n sbg mak bapak mestila kita nak yg terbaik utk anak. terbaik dari segi maksud dan juga sebutannya.

eh ehh. cerita pasal Izz pulak. haha

bila aku dilahirkan, masa tu dah bertahun-tahun family aku kempunan anak perempuan. selepas abang no.2 dilahirkan, kakak no.3, no.4 dan 5 semuanya takde rezeki nak mengecapi hidup di dunia ni. maka, bila aku yang ke 6 ni nak dilahirkan, doc induce mak aku lebih kurang 36 minggu kot. dalam 8 bulan setengah camtu la. taknak tunggu due date sebab sejarah mungkin berulang.

lepas aku dilahirkan di dunia ni, mula la perdebatan antara mak, ayah dan abang-abang aku berkenaan nama aku. mak aku nak namakan "Nik Siti ..... " (ohh harus dirahsiakan hahaha) tetapi mendapat tentangan hebat daripada ayah dan abang-abang aku. sebab masa tu abang-abang aku dah keje dan masuk U dah pon, so pemikiran dorang pon macam bapak-bapak orang dah la hahaha

so, abang sulung nama Nik Mohd Azlan
yang ke-2 nama Nik Mohamed Azhar

maka yang ketiga dinamakan Nik Siti Norazlini

Azlan
Azhar
Azlini

baru la ngam! kan?

sebenarnya aku lega nama yg dicadangkan oleh mak aku tu dicantas oleh family member yang lain.'
tp dari segi maksud, nama yg mak aku suggest tu lebih baik. berbanding Azlini ni, setakat ni tak penah jumpa dalam mana-mana buku pon. mungkin yang tau bahasa Arab boleh bantu aku mencari maksud ni? er...

*lepas dah berpuluh tahun kakak-kakak aku pegi menghadap Ilahi, tiba-tiba mak aku suruh abang lan tunaikan umrah bagi pihak arwah kakak-kakak aku. baru aku tahu yg kakak-kakak aku dinamakan Nik Siti dan Nik Nor (salah seorang kakak gugur. so takde nama). so sebenarnya nama aku ni digabungkan je. original punya nama hanya la Azlini. huhu

tenanglah kamu di sana wahai kakak-kakak ku. syurga milikmu, pasti. aamiin :')

0 comments:

Post a Comment

 

when the sailor is away Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea