Saturday, March 12, 2011

mendidik diri.

Posted by nikct at 3/12/2011 08:42:00 AM
dulu saye suka meminta-minta. maka saye perlu mengajar diri untuk tidak meminta-minta, bersyukur saja dgn apa yang ada. "tangan yg memberi lebih mulia dari tangan yg menerima." oleh itu, belajarlah untuk memberi lebih daripada meminta-minta. seorang kawan pernah berkongsi, bahawa apabila kita memberi dengan ikhlas, Tuhan akan beri ganjaran yg berlipat kali ganda lagi dari apa yg kita dah beri. jadi, jangan mengharapkan apa-apa pemberian org. tolong jangan. bersyukur dengan apa yg dah diberi. sekurang-kurang, masih ada rezeki. Alhamdulillah...

dulu saye suka lebih dari orang lain. kini saye sedar, manusia dijadikan tuhan berbeza-beza, maka kemampuan juga berbeza. maka saye perlu belajar utk bersyukur dengan apa yg ada, apa yg mampu saye sendiri capai. perasaan akan jadi tak tenang bila kita fikir kita ni kurang dari orang lain. setiap masa takkan cukup.

dulu saye suka minta simpati. saye perlu belajar utk buang tabiat buruk ini dan berdiri atas kaki sendiri. susah mana pun hidup, jangan harapkan simpati orang lain. selagi boleh berdikari, boleh ikhtiar sendiri, maka berusahalah!

dulu saye ALPA. TERLALU ALPA. saye perlu bangkit dan sedar, siapa pemilik hakiki. saye perlu banyak belajar memperbaiki diri. banyak sangat kelemahan yg tak terzahir oleh kata-kata. hanya Tuhan tahu betapa berdosanya diri ini. setiap hari, setiap masa melakukan dosa. saye perlu belajar dan terus belajar, utk menjadi manusia terbaik utk agama, family dan orang-orang yg saye kasihi.

saye taknak dgn kekurangan, ketaksempurnaan, kejahilan, kealpaan, dan dosa saye ni membuat Tuhan dan juga orang-orang di sekeliling saye kecewa dgn saye.

ya Allah, bantulah aku. berikanlah aku petunjukMu. tanpa Mu, aku akan sesat. dan terus hanyut dalam keindahan duniawi. T_T

0 comments:

Post a Comment

 

when the sailor is away Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea