Wednesday, March 21, 2012

SPM : 9 tahun yg lalu...

Posted by nikct at 3/21/2012 05:36:00 PM

menyoroti kisah amek result SPM 9 tahun lepas, sebenanye aku pon dah lupa camne result tu di ambik n apa perasaan aku time tu. almaklumla, nak sedekad dah kan. tp apa yg pasti, result nya yg aku takleh lupa sampai la ni. camne nak lupa, asalkan isi borang UPU, biasiswa, sambung blaja, nak keje, sume nak tau result SPM.


result SPM ni mmg penting la. tp pada adik2 yg xberjaya dpt keputusan yg diimpikan, jgn la sedeh. SPM bukan penentu segala2nya dalam hidup. SPM ni sekadar batu loncatan utk uols masuk ke peringkat pengajian seterusnya.


aku bukanlah student straight A, sbb tu beran cakap stetmen mcm kat atas ni. aku xpenah dpt straight A dlm hidup aku. selama ni anak2 buah tanya result exam aku masa skolah xpenah nak jawab. malu wei. nak pulak dorang punya A lagi banyak dr aku (sobs sobs) tp harini spesel kes, rasa malu yg menebal tu menipis skejap. so aku sanggup share la.


UPSR : 2A, 3B (A - BM penulisan, pemahaman)

PMR : 5A, 3B (B - geografi, english n agama)

SPM : 4A, 2B, 3C (B - bio n sejarah, C add math, kimia n fizik)


sedeh kan result aku? espeseli result SPM aku? subjek core sume kelaut!! haha apepon mase tu aku besyukur gila sbb kredit sume subjek. mmg aku bajet subjek core aku hancus sbb aku sgtlah xpaham ape aku blaja slama 2 tahun, form 4 n 5 tu.


tp dgn kuasa Allah, Dia bukakan jalan aku di menara gading. aku xdapat offer matrik langsung sbb, ye la, subjek core dah cukup makan je kan. aku dapat 3 offer lain,


1. diploma in business management kat MMU

2. diploma in public admin kat UiTM Melaka

3. program asasi undang-undang kat UiTM Shah Alam


diploma ambik masa 2 tahun, then baru sambung degree. asasi, 1 tahun, terus sambung degree. so aku pilih asasi. xkesah la course ape pon dah, yg penting, niat aku nak menggenggam segulung ijazah tu. bukan senang aku nak berniat camtu. hahaha


alhamdulillah, aku bukanlah pelajar cemerlang yg dapat anugerah dekan tiap2 sem tp aku berjaya grad 2nd Class Upper dengan kepujian. bukan je untuk ijazah pertama, tp jugak untuk ijazah kedua dan jugak advanced diploma. mak aku pon setiap kali konvo, x abes2 akan ulang cakap "chek xsangka nik nini ni akhirnya jadi orang jugak". hah, xke sedeh n sayu dgr mak ckp camtu?


keje pon, alhamdulillah. habis je exam terus fac hantar nama ke Jabatan Peguam Negara, terus dapat keje. lapor diri after 2 bulan abes exam.


"maka nikmat tuhanmu yg mana lagi yg engkau dustakan?"


so, xdapat straight A tu bukan menjadikan ko loser. tp fighter. pecayala, yg dpt straight A tu belom tentu survive kat U, sbb masing2 ada cara masing2 masa kat skolah dulu. kat U, lecturer treat ko sama je. budak skolah asrama penuh ke, harian ke, integrasi ke, sama je. pandai2 la nak survive sendiri. nanti dah jejak kaki ke tertiary level, tau la ko ape makna sume ni.


so, kesimpulannya masih belum terlambat utk ukir kejayaan. di,mana ada kemahuan di situ ada hiway, bak kata adnan sempit :D


good luck uols!! :)


Published with Blogger-droid v2.0.2

0 comments:

Post a Comment

 

when the sailor is away Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea