Thursday, April 12, 2012

sivik

Posted by nikct at 4/12/2012 09:59:00 AM

kecewa dgn org kita sendiri, maka lahirlah entri ini. org kita ni refer to malaysian, not only malay, but including any other race as well. meh aku share ape beberapa experience yg aku sendirik alami.


1. ATM


aku rasa ramai penah alami benda ni. uols dah bole agak kot insiden TAK sivik yg terjadi kat ATM ni. bilamana org depan dah tau mesin takleh guna, dia terus blah je n biarkan org kat belakang ni jd charlie chaplin dan terus beratur dan cuba keluarkan duit yg mana transaksi tersebut takkan berjaya dan thanks la pada org depan yg langsung TAK sivik langsung tu yg x inform apa2 bila dah tau mesin rusak. mungkin dia berpegang teguh pd prinsip "lu, lu punya hal. wa, wa punya hal".


kalo lu matik sok lusa wa nak cakap benda sama kat jenazah lu. lu urus la pengebumian lu sendirik, bole? huh....


2. tempat duduk shopping complex.


pada 1 hari ada jusco sale (skang jusco dah tuka nama baru, AEON. sape2 yg xtuka JCard lagi adalah dinasihatkan tuka dlm bulan ni jugak sbb replacement fee will be waived. n kalo korang renew terus 3 tahun, fee rm24 je. hanya dlm bulan ni ok!!!!). ehh melalut lak. bila jusco sale, org ramai, barang yg nak dishoppingkan tu banyak. nak plak preggy. so bila sampai masanya, mesti la nak duduk.


pada 1 hari yg aku pegi shopping on JCard day tu, kat depan surau jusco tu ada 1 tempat duduk. panjang. muat la 3 org. ada 1 mak budak tgh susukan anak dia. dan ade sorang minah ni bejalan lajuuu je drp aku semata2 nak merebut tempat duduk selebihnya seblah mak budak tu. bila dia duk situ, dgn mak budak yg tgh menyusu anak tu, mcm xpatut la aku yg memboyot ni nak mencelah kat tgh2 kan. so aku berdiri je la kat tepi kerusi tu. incik suami pi smyg dulu. aku tunggu barang n berdiri je la situ.


minah tu masih buat derkkk je. harem sungguh. mak budak tu pulak yg rasa besalah. siap beganjak2 mengimpit diri nak bg space utk aku duk. aku kesian nak himpit dia. kalo aku single, xdouble mcm skang, aku duk je sbb kaki mcm nak tecabut dah ni. sampai laa laki aku abes semayang, minah tu masih duk tersebek kat situ.


bila aku dah habis smyg, aku sembang ngan laki aku "xpatut betol minah tu". laki aku cakap "tu la pasal. dia xrasa lagi mengandung tu camne kot".


semoga Allah bg petunjuk dan hidayah pada minah tu.


3. tempat makan


haa ni lagi satu. yg ni selalu jd. espeseli kat food court. or kat tempat2 yg ramai org makan la.. penah kena kat alamanda, dan semalam kat ikea.


yg kat alamanda tu, "makcik2 gebu" tu tau kitorang ni perlukan tempat duduk sbb kitorang dah bediri seblah meja dorang. dorang mmg nampak. apa yg mengejutkan makcik2 gebu ni buat xtau je. duk terus besembang seolah2 tiada hari esok utk mereka sembang.


kat ikea smlm, public holiday kan. sume nak makan meatballs yg katanye sedap. tp bak kata adik ipaq n laki aku, rasa mcm daging burger mcd je. apakan daya, aku teringin gak nak rasa. so pasni xrasa dah pon xpe la. tp xtau la kalo preggy lagi di mase hadapan, akh ngidam benda yg sama. masa tu, tepaksa la uols layankan lagi miahahaha!!


haa tgh2 beratur, kami usha sama tmpat duduk nak makan. ada la nampak 1 table ni, dah habis makan. mcm nak blah dah la. aku suh adik ipaq aku cop tempat tu. 2 drp 4 org kat table tu dah angkat pungkoq. tanda nak blah la. so aku assume mangkuk lg 2 tu pun akan blah la lepas habiskan air ke ape ke kan. tgk2 dorang bole kuarkan bb n ipad masing2, sorang main fon, sorang main game kat ipad.


gaban sungguh. nak je aku senduk kepala sensorang. ko nak main fon, nak main game, buat tepi jalan pon bole. harem jadah ko duk kat meja yg 4 org bole duk tu watpe? xnampak ke que panjang nak mati ni? adik ipaq aku bilang dorang mcm tunggu org lain la, mcm lambat lg nak duk situ.


sehingga kami habis makan, 2 mangkuk hayun jamban tu masih duk main bb n ipad tu lg. tanpa menghiraukan org disekeliling yg tgh tebenyit2 cari tempat nak mentedarah. tanpa rasa besalah sekelumit hati cacing pun.


Allah. sabar je la...


4. kerusi wayang/auditorium


haa. ni lagi la.. uols mesti penah gi tgk wayang kan. paham xperasaan bila org kat belakang kita sepak2 seat kita? tu yg aku rasa sampai semalam.


aku kursus, kelas kat auditorium. mcm wayang la seat dia. cuma xde tempat nak letak paper cup air coke tu je. alkisah, dua hari lepas, sampai semalam, ada la hamba Allah yg educated tp xberapa bijak duk kat belakang aku ni, dia ngan kawan dia lagi sorang, duk tegedik2 kaki kat seat aku ngan kawan seblah aku. annoying nak mati weyyyy. nak sound, sama2 servis. kang sok lusa dia jd bos aku, mampuih la aku kena balik.


almaklum la servis kami ni dah diingatkan dari awal jgn cari pasal even sesama sendiri sbb kita xtau bila roda kita akan berputar ke bawah. so aku pendam. tp makin lama makin menjadi "happy feet" pulak kaki dia.


yg lg syiok, nak tunjukkan betapa happynya feet dia tu, bila dah boring tegedik2, dia bole tanggalkan kasut dan selitkan kedua2 belah kakinya ke celah kerusi kami kat depan ni. yg kat tempat letak lengan kita tu. kantoi masa aku nak ejas siku aku ni, aju rase mcm ade benda asing bgerak2 mcm mesin urut ogawa gitu kat kaki aku.


HAREMMMMM. kaki orang!!! tanjat makkkk. aku terus pandang depan dgn hati yg sangat bengkak dan tak selesa yg amat. membe bagitau kaki dia ada hitam2 lg kat celah kuku tu. bole bayangkan betapa jijiknya?????? terpelajar la sangatt kannnn...


semalam, berbekalkan hati yg bengkak yg amat tu, bila minah kat belakang ni menggedik2kan kakinya, aku nekad pusing belakang dan sound "BOLEH TOLONG JANGAN SEPAK KUSI DEPAN TAKKK". terus pusing depan. member2 seblah terdiam.


japgi dorang saling whatsapp. camne nada aku sound dia? member aku cakap "mcm nak sepak org"


whoaaa garang jugak aku. hahaha. tp paham2 la kan. bengkerkkk weyyy diperlakukan sejijik tuuuu. blaja tinggi2 tp sivik xde. mcm.... puiiiiii habis!!!


so nampak x betapa TAK siviknya org kita ni? kerajaan perkenalkan subjek sivik kat skolah, kempen mcm nak rak dlm iklan2 TV, tp kalo org tu dah xde sivik, mmg TAKKAN sivik la dorang. buat beban bahu budak skolah je bawak buku teks sivik sampai osteoporosis. buat pengeluar susu anlene tu kaya je uols ni.


bagi aku, semuanya bermula dari rumah. environment org2 kita dibesarkan. kalo yg mencorakkan tu dah gagal, sampai bongkok 3 pon org kita ni TAKkan sivik.


Published with Blogger-droid v2.0.2

1 comments:

4zani@olive said...

1 je ak na ckp..
"jijik dow itu olang!!"
ahahaa

Post a Comment

 

when the sailor is away Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea