Wednesday, January 4, 2012

SILENCE doesnt mean an ACCEPTANCE

Posted by nikct at 1/04/2012 05:31:00 PM
taktau la. even for my own sake, aku susah sgt nak ckp NO. sifat mcm ni bole makan diri dalam sedalam-dalamnya. tp kerna terpaksa, aku terpaksa berterus terang. nak berterus terang pun susah laa kan??? hmm

kisahnya gini, aku ambik housing loan. dengan satu Bank. pihak Bank advice pakai loyar yg sama (utk loan agreement n SPA), senang sikit katanya. walhal, mak n abang aku dah suggest sorang loyar kat umah ni je, since dia dah involve dlm 2 transaction jual beli ngan family aku. ofkos, diskaun tu dia bg la. harga kawan2 katanye. tp, dengan lembab dan dungunya aku ni, pegi ye kan je cadangan org Bank. bila aku tanya,
"berapa fee?"
"takpe, tu boleh kira2 ngan loyar nanti, call dia n nanti dia akan explen sume"
"owh, ok" <--- first dummy acceptance

then, aku call loyar. dia explen sket2. aku pun tanya lagi,
"berapa fee?"
"owh, tu jgn risau. nanti saye akan buat calculation dulu"
"anggaran???"
"SPA dlm 1.5k, then disbursement tu, nanti saye kira2, saye bagitau ok"
"owh, ok" <---- seken dummy moment.

beberapa hari selepas itu, saye terima call lagi,
"cik, saye dah siapkan SPA, bila nak dtg sign ye??"
"owh, ofis kat mana?"
"kat KL, dekat dataran merdeka tu"
"ok, jumaat ni saye pegi." <---- apehal aku kena pegi sana pulak?? dah la hire dia then dia bole suroh aku pegi sana pulak???? 3rd dummy acceptance
"cik kena bawa duit utk bayar fee ye masa tu"
"haa.. berapa fee tu???"
"nanti saye kira2, pagi esok saye bgtau"
"owh, ok" <---- tak bole keras siket ke nik oiii????

esoknya, saye terima SMS yg mengandungi msg, antara lain, mengandungi ini ----> "total legal fee yg perlu dibayar = RM4,482.00. nak datang sign pukul berapa?"

*gulp - adakah aku dah mengenterkan diriku into trouble?? ho yeah nik. ho yeahhh*

kau kate agreement 1.5k. apehal disbursement sampai 3 hibuuu??? kirim salam la aku nak pegi sign haritu, ko hingat duit 4.5k tu aku bole seluk dr bwh bantal ke?? (walaupun hakikatnya bole bayar by instalment, but still......)

so, after discussion mendalam dgn hubby n family, I decided NOT to proceed. I decided to VOICE OUT my opinion.

hoii susah ni. nik nak memvoiceoutkan pendapat dia? berdebar2 nak buat. berhari2 jugak aku tangguh. tangguh nak tepon menyatakan hasrat hati je pun.

n today, FINALLY tuhan bagi kekuatan untuk aku call jugak. aku ckp terus terang aku tak bole nak proceed, kalo aku proceed, aku sakit. aku nak ade anak. nak renovate umah. nak pakai duit. aku bole dapat lagi murah kat sini. aku mintak maap. ape2 je surat menyurat ke, phone call ke, land search yg ko dah buat ke, bg la bil kat aku, yg tu aku baya la.

lepas ckp tu, aku rase serba salah. tp part of me, rasa LEGA.

so, moral of d story, jgn la diam je. hati taknak, tp duk ikuttt je telunjuk org tu kenape? dah ade jalan pun, its a matter of choice je. ko silap pilih, pandai la ko cari  jalan nak fix semula.

*a friendly reminder just for me myself and I. :(

3 comments:

staydasame said...

waa...kenapekah ko g buat ngan loyar x kenal. bdak2 batch kite kn ada yg buat convey, mintak derang jelah yg buatkan. daz pon dok buat spa tuk kwn2 dia. nasib baik ko ckp kt dia. tp make sure nanti check betul2 bil disbursement tu. kdg2 yg tu yg dia charge mahal.

nikct said...

huhu tu laa. aku ada sindrom "owh, ok" tu yg ssh nk buang. disbursement tu dia xnak kaotim jgk, so bye2 laa.. haha

nikct said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

 

when the sailor is away Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea