Wednesday, January 19, 2011

bukan senang nak senang..

Posted by nikct at 1/19/2011 08:42:00 PM
setiap orang ada kesusahan masing-masing.

mungkin kita tengok orang kaya tu macam senang. tapi korang rase la, hidup dia senang ke? ye la dari segi ongkos no problemo la. tapi dari segi keselamatan, hari-hari duk pikir hidup dia tu selamat ke tak. ade ke perompak mata satu nak pecah rumah lagi malam ni, kos nak meng'upgrade' sistem keselamatan sampai beribu riban. tu dari segi keselamatan je. dari segi kebahagiaan pulak, family or yang tersayang takde disisi saat memerlukan, ye la, sibuk cari rejeki kan. mengejar dunia sampai lupa anak bini, keluarga kat rumah. ada yang taktau perkembangan anak-anak sendiri. pathetic la pulak hidup macam ni.

dan yang tergolong dalam kategori sederhana ni, banyaknya mengalami konflik diri la. hidup tak la tersepit sangat tapi masalah-masalah yang mendatangkan dilema tu selalu je ade, mengisi ruang kekosongan masa terluang. chewahh haha. dari segi kewangan, ngam-ngam ho je tetiap bulan. ade yang terpaksa ikat perut demi penuhi keperluan hidup untuk sampai ke hujung bulan. kadang-kadang dah bajet cun-cun, tak sampai tengah bulan, beg kena snatch pulak. takpun, kereta kena servis la pulak ke, kereta rosak ke. or, tiba-tiba minyak kereta naik 0.20sen seliter pulak. kan dah lari bajet tu.

yang betol-betol papa ni pulak, tersepit dek kesempitan hidup. hidup bergantung pada kais-mengais dan kadang-kadang mengharapkan belas ehsan orang sekeliling. dorang ni ada yang masuk kategori "sudah jatuh ditimpa tangga." ada pulak yang jatuh ditimpa bertimpa-timpa pun ada! dah la papa, keperluan asas takde, makan pun tak menentu. then ada pulak family member yang cacat, sakit kronik, tak ke berlipat kali ganda lagi masalah dorang tu?

so, dalam hidup ni, bukan senang nak senang. kalau dah senang pun tak semestnya akan senang.

tapi, sebenarnya kita akan rasa susah masa kita melalui je. bila dah berjaya lepas, ok je.

dah macam-macam ragam hidup orang ni yang kita tengok. semua tak sempurna. yang menyempurnakan kita, hanyalah agama. betol tak? so, pulanglah ke pangkal jalan. sempat lagi tu :)

0 comments:

Post a Comment

 

when the sailor is away Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea